Kauno specialistų patirtis Olandijoje

Gintarė Antanavičiūtė, konsultacinio korekcinio centro “Kelio pradžia” metodininkė organizatorė
Dalia Bagdonienė, Kauno lopšelio – darželio “Vyturėlis” logopedė metodininkė
Regina Sotinienė, Kauno lopšelio – darželio “Vyturėlis” tiflopedagogė metodininkė

Kauno lopšelyje – darželyje “Vyturėlis” ugdomi vaikai, turintys regos ir kompleksinių sutrikimų. Šios įstaigos bazėje įsikūrusiame centre “Kelio pradžia” teikiama konsultacinė korekcinė pagalba vaikams, turintiems regėjimo ir kompleksinių sutrikimų, nelankantiems ugdymo įstaigų ar integruotai ugdomiems; jų tėvamams ir šeimų nariams, pedagogams.
Taip pat viena iš centro veiklos krypčių yra bendradarbiavimas su kitomis institucijomis, orientuotomis į specialiųjų vaiko poreikių tenkinimą, bei projektinės veiklos organizavimas ne tik Lietuvos ribose, bet ir užsienyje. Todėl 2005 metų birželio mėnesį, ieškant užsienio partnerių, buvo pateikta paraiška tarptautiniam projektui Sensis International Projects (Nyderlandai) „Korekcinis Konsultacinis Centras vaikams su regėjimo ir kompleksiniais sutrikimais (6 mėn. – 7/8 m.)“. Projekto tikslas – plėsti centro veiklą, įtraukiant ankstyvąją regėjimo ir kompleksinių sutrikimų korekciją, įsigyti testavimo, diagnozavimo, bei stimuliacinių priemonių. Projektas patvirtintas 2006 metų sausio mėnesį ir įgyvendintas iki 2006 metų lapkričio 30 dienos. Sensis International Projects (Nyderlandai) finansuojamo projekto „Korekcinis Konsultacinis centras vaikams su regėjimo ir kompleksiniais sutrikimais (6 mėn – 7/8 m.)“ kambario atidarymas įvyko 2007 sausio 9 dieną.
2006 metų rugpjūčio mėnesį buvo pateikta projekto „Korekcinis Konsultacinis centras vaikams su regėjimo ir kompleksiniais sutrikimais (6 mėn – 7/8 m.)“ paraiška Sensis international Projects, dėl pedagogų profesinės kompetencijos plėtimo. 2007 metų sausio mėnesį projekto paraiška buvo patvirtinta.
Todėl, dideliam mūsų džiaugsmui, 2007metų birželio 17-23 dienomis Kauno l/d ‘Vyturėlis” specialistų komandai: tilopedagogėms R. Rutkauskienei, R.Sotinienei, logopedei D.Bagdonienei, fizinės medicinos ir reabilitacijos slaugytojai R.Juozelskienei drauge su konsultacinio korekcinio centro “Kelio pradžia” vadove G. Antanavičiūte bei Kauno m. švietimo ir ugdymo skyriaus vyriausiaja specialiste V.Bliumbergiene, o taip pat vertėja R.Miškūnaite, teko viešėti Sensis organizacijoje, Olandijoje.
Vizito tikslas – susipažinti su olandų patirtimi ankstyvosios intervencijos srityje, įgyti naujų žinių ir darbo patirties, dirbant su vaikais, turinčiais regėjimo ir kompleksinių sutrikimų.
Buvome apgyvendinti ”Sensis” viešbutyje Grave mieste. Centrą supa didelis parkas su mini zoologijos sodu.
Kiekvieną rytą į Sensį  iš visos apskrities atvyksta vaikai ir suaugę, turintys regos negalią. Čia tiriamos vaikų  regėjimo galimybės, sudaromos ugdymo programos, teikiamos rekomendacijos tėvams ir pedagogams, kaip padėti vaikui ir šeimai, sukurti aplinką, kuri stimuliuotų turimus gebėjimus, pagerintų aklojo ir silpnaregio gyvenimo kokybę.
Centre konsultuojami ir suaugę, žymių regos negalių turintys, asmenys. Sensio specialistų uždavinys – padėti šiems žmonėms integruotis į visuomenę.
Yra specialistų komanda, orientuota į pagalbą jaunimui. Regos negalią turintys jaunuoliai, atsižvelgiant į kiekvieno poreikius, mokomi elgtis visokiais gyvenimo atvejais: orientuotis gatvėje vieniems, važiuoti dviračiu, pasidaryti makiažą. Darbuotojai, lankydamiesi neįgaliųjų namuose, stengiasi suteikti pagalbą kuo natūralesnėje aplinkoje.
Sensio darbuotojai organizuoja kursus bei vienos dienos seminarus tėvams ir pedagogams.
Centro pagrindinis tikslas – sudaryti sąlygas neįgaliesiems kuo geriau dalyvauti bendruomenės gyvenime.
Sensis centre nuo ankstyvojo amžiaus tiriama ir vertinama vaikų, turinčių regėjimo bei kompleksinių sutrikimų, raida. Gavę tėvų sutikimą, per nepermatomą stiklą stebėjome tyrimo procedūrą. Vaiko vystymosi galimybės tiriamos testų pagalba, vienu metu dalyvaujant dviems specialistams bei tėvams.
Tyrimo komandą sudaro ankstyvosios intervencijos specialistas (aukštąjį psichologo išsilavinimą turintis asmuo, tris mėnesius stažavęsis Sensis centre), gydytojas oftalmologas, fizioterapeutas, ortoptistas. Aktyvūs proceso dalyviai yra ir tėvai bei kiti vaiko šeimos nariai.
Atlikę tyrimą, komandos nariai sudaro planą, kokia pagalba turėtų būti teikiama vaikui artimiausio pusmečio laikotarpiu. Tyrimo paskirtis – gautą informaciją pritaikyti vaiko kasdieniniame gyvenime.
Mūsų kolegos olandai akcentavo, kad sunkiausia – padėti šeimai rasti stiprybės susitaikyti su vaiko negalia.
Ankstyvosios intervencijos specialistas pataria tėvams:

  • kaip žaisti su vaiku, kokias ugdymo priemones, žaislus pasirinkti;
  • kaip sukurti adaptuotą aplinką: parinkti apšvietimą, kontrastines kambario, vaiko naudojamų daiktų spalvas;
  • kaip stimuliuoti ne tik regėjimą, bet ir kitus pojūčius;
  • kaip išmokyti vaiką žiūrėti sistemingai ir atidžiai;
  • kaip supažindinti vaiką (ypač aklą) su jį supančia aplinka – tėvai nuolat turi kalbėti, kur jie, ką daro;
  • kaip sėdėti, koks turi būti atstumas skaitant ir rašant;
  • kokį darželį ar mokyklą lankyti.

Apie 70 procentų vaikų, turinčių regėjimo sutrikimų, Olandijoje lanko bendrojo lavinimo mokyklas. Specialistai lankosi mokyklose, pataria, kaip pritaikyti aplinką ir priemones šiems vaikams: knygos labai didelėmis raidėmis, speciali lenta skaitymui, ryškių spalvų priemonės, kontrastingos žemėlapių spalvos, reljefiniai gaubliai. Centro darbuotojai padeda pedagogams pritaikyti ugdymo programas regos sutrikimų turintiems mokiniams.
Jei vaikas negeba įsisavinti programos, rekomenduojama mokytis specialiosiose mokyklose.
Sensio centre yra ikimokyklinio ugdymo grupė “Drugelis”, skirta vaikams, turintiems regos ir kompleksinių sutrikimų. Šiuo metu ją lanko 6 labai žymių regos sutrikimų turintys vaikai. Šalia regos sutrikimų šie vaikai turi judėjimo bei padėties ir intelekto sutrikimų. Grupėje dirba 3-4 darbuotojai.
Grupės patalpoje sienos nudažytos ryškiomis spalvomis, atskiras veiklos zonas žymi skirtingos faktūros grindų danga. Regos negalią turintiems vaikms pritaikyti žaislai, baldai, indai ir kitos priemonės – taip pat ryškių ir kontrastingų spalvų. Kontrastinga aplinka geriau matoma, stimuliuoja regėjimą. Grupė turi atskirą kiemelį, kuriame vaikams saugu judėti.

Antrame pagal dydį Olandijos mieste Eindhovene įsikūrusiame Sensio centro padalinyje pamatėme regos galimybių tyrimo techniką, priemones, kurias naudoja specialistai įvairaus amžiaus asmenų regos tyrimui.
Daugelyje čia įsikūrusių kabinetų neregiams ir silpnaregiams asmenims padedama pasirinkti ir pritaikyti savo reikmėms kompiuterinę techniką, daug kartų vaizdą didinančius lęšius, įvairius buities daiktus. Gausybėje centro kabinetų matėme padidinančių vaizdą televizorių, kalbančių laikrodžių, telefonų, svarstyklių, taip pat indų, kurie pradeda pypsėti, įpylus į juos per daug skysčio, padėklų, nuo kurių net pakreipus, nenukrenta indai ir daugelį kitų daiktų, galinčių pagerinti regos negalią turinčio žmogaus gyvenimą.
Specialiai įrengtoje patalpoje, suprojektuotoje kaip nedidelis butas: virtuvė, darbo kambarys, poilsio kampelis, regos negalią turintys asmenys individualiai gali pasirinkti šviestuvus, interjero bei baldų spalvas, buities reikmenis.
Šio centro darbuotojai padeda klientams pasirinkti iš katalogų ir užsisakyti pageidaujamas priemones.
Sensio darbuotojai parodė mums gausybę priemonių, skirtų lavinti žymią regos negalią turinčių vaikų gebėjimus: Lili Nilsen “Mažasis kambarėlis” – dėžė skirtingais paviršiais, kur jausdamasis saugus, neregintis mažylis gali pradėti orientuotis ir tyrinėti aplinką. Pamatėme juodąją dėžę: čia tamsiame fone, fluorescencinės šviesos apšviestus objektus gali matyti silpnai regintis vaikas, taktilinį takelį, kurį galima išbandyti apsiavus ir basomis, švieslentę ir daugelį kitų priemonių.
Nepaprastą įspūdį paliko vadinamieji simuliaciniai akiniai. Užsidėjęs juos normaliai regintis žmogus pats gali patirti, ką ir kiek mato įvairių regos sutrikimų turintis asmuo. Šių akinių pagalba išbandėme, kaip sunku orientuotis aplinkoje, skirti daiktus bei detales 5, 10, 20 procentų matančiam žmogui. Anot centro specialistų, šie akiniai yra veiksminga priemonė regos negalią turinčio vaiko šeimos nariams, pedagogams, padedanti suprasti ir įvertinti tikruosius jo poreikius.
Mūsų vizito aptarimo metu drauge su kolegomis iš Olandijos priėjome prie išvados, kad mūsų ir jų požiūris į regos negalią turinčius asmenis iš esmės yra vienodas, skiriasi tik sistema bei finansinės galimybės. Ir vienų, ir kitų nuomone, specialistų komandoje būtinai reikalingas vaikų psichologas, socialinis darbuotojas.
Abiejų pusių pageidavimu projektą tęsime. Grįžome su naujomis idėjomis, kolegų dovanota metodine literatūra, vaizdajuostėmis.
Paskutinę viešnagės Olandijoje dieną Amsterdame aplankėme Van Gogo muziejų, laivu plaukiojome kanalais, gėrėdamiesi miesto vaizdais.